söndag 6 juli 2008

Hjalmar Gullberg visste

Mer förvirrad. Hur väljer man mellan så många seminarier? Några kan för visso sållas bort direkt, eftersom de förefaller allt för förutsägbara. Ta till exempel "Var fågelinfluensan bara en tidningsanka?". Kul tema, tänkte jag, ända tills jag såg vem som arrangerade: GlaxoSmithKline. Vad svarar ett läkemedelsföretag på frågan? Vad tror du? Eller "Behövs vindkraften?". Arrangör: Svensk vindkraft.

Efter landstigningen väntade den vanliga kubbningen om väskorna och den oändliga taxikön. Till sist plockades jag upp av en bil märkt "Limhamns taxi". Chauffören fraktar varje år över sin bil till Gotland och extraknäcker. Mer att göra än hemma i Malmö. Undrar vad öns egna taxichaufförer tycker.

I hörlurarna: Hjalmar Gullbergs landskap, vackra tonsättningar av poetens dikter. Favorit: Till en näktergal i Malmö. En textrad fastnar: "Jag hör musik - och letar efter orden". Precis så är det att vara journalist i Almedalen.

Kändisspotting: Håkan Sörman, vd för SKL, Sverges kommuner och landsting och den socialdemokratiske riksdagsmannen Håkan Juholt. Lite tunt, det medger jag, men var lugn, det kommer att ta sig.

Inga kommentarer: